woensdag 24 september 2008

Samochuvtvie

… Hun goede conditie op meer dan 5000 meter was geruststellend. Er bleek niets mis met hun gezondheid en hun samochuvtvie. Een Russisch begrip dat de totale indruk weergeeft, een combinatie van geestelijke, lichamelijke en emotionele aspecten. …
Anatoli Boukreev in ‘De Klim’.




Hoe bereid je je voor op z'n tocht? Een goede conditie is essentieel wil je er van genieten en niet in de problemen geraken als er wat mis loopt. De ervaring leert dat de normen erg uiteen lopen van persoon tot persoon, en dus ook de voorbereiding niet voor iedereen dezelfde is. Bij een vorige gelegenheid twee jaar geleden hadden we de mogelijkheid een training schema te laten op stellen in een sport kliniek, in mijn geval was dit nottebohm in Brecht. Je fysische toestand wordt onderzocht aan de hand van een fiets of loop proef, waarna je een evaluatie met de sport dokter hebt en enkele dagen later thuis een uitgebreid training schema ontvangt. Ik herinner me nog flarden van het gesprek:

Dokter: En wat ga je doen?
Ik aspirant klimmer: Een berg van 6000m opklauteren.
Dokter: Ja dat kennen we, ze sleuren je met koorden naar boven, je bagage dragen ze je achterna en achteraf zeggen ze dan ‘ik heb een berg beklommen!’
Dokter: En wat doe je aan sport?
Ik: Spinnen en Fitness, een 3 tal keer in de week.
Dokter: Manneke, manneke … gij moet naar buiten.


Resultaat van heel de oefening was dat ik terug met de voeten op de grond stond, dat ik besefte dat er werk aan de winkel was en dat ik een goed schema thuis kreeg om er tegen aan te gaan.

Geen opmerkingen: